Tuesday, April 28, 2015

En inspirerad tisdagsutmaning | enligt O

Veckans tisdagsutmaning på Kulturkollo är riktigt klurig, men jag gör ett försök ändå.

Finns det en berättelse ur ditt liv som du skulle vilja göra bok/film/teater/konst av? Hur skulle du vilja att den framställdes eller framfördes?

Oj, det korta svaret är egentligen nej. Jag håller mig helst dold. Men OM det skulle göras säg en film om mig som inspirerande lärare i stil med Robin Williams i Döda poeters sällskap eller Michelle Pfeiffer i Dangerous Minds. Jag har alltid drömt om att läsa dikter ståendes på katedern och få värstingar att vinna poesitävlingar. Kanske får manusförfattaren tänja lite yttepytte på sanningen, men vilken film det skulle bli. Om inte annat kan jag ju faktiskt hoppa upp på katedern vilken dag som helst. Det är inte direkt så att mina elever skulle bli överraskade.

Vilken bok vill du se på teaterscen eller vita duken (eller i någon annan form)?

Snart blir min favoritbok Den allvarsamma leken film och det ser jag fram emot med skräckblandad förtjusning. Pernilla August regisserar och huvudrollerna spelas av Sverrir Gudnason och Karin Franz Körlof. Den senare har gått på Ale gymnasiums teaterprogram och då jag växte upp i Nödinge där skolan ligger, är det extra spännande. Jag har dock inte sett henne i något och kan inte avgöra om hon “är” Lydia. Gudnason kan jag absolut se som Arvid. Beräknad premiär är 2016.

Jag skulle också gärna se Patrik Lundbergs Onanisterna som film. Det behövs riktigt bra svenska filmer för unga och Onanisterna skulle kunna tilltala många.

Läs också:

  • Humoristisk tisdagsutmaning
  • Tisdagsutmaning om tidsresor
  • Te låter trevligt, eller …
  • Tisdagsutmaning om sportböcker
  • Trasiga människor och spruckna själar

Välkommen hit till denna spretiga bokblogg med lärartouch.

Här kan du läsa om det jag läst, vill läsa, aldrig i livet kommer att läsa och alla mer eller mindre knäppa tankar jag har kring litteratur.

Vill du kontakta mig kan du maila till: linda [at] enligto.se

Source:

http://ift.tt/1QFyBxG



The Late News from http://ift.tt/1h4XLTY